to see beyond the edge

kita intai dunia sana bagaimana…

sakit


Bismillah

Dengan Nama Allah yang mendatangkan kesakitan dan kepadaNyalah kita bermohon agar disembuhkan.

Semalam saya ke klinik gigi kerana kesakitan yang amat sekali, membuatkan saya tidak mampu untuk mengunyah makanan dan duduk diam.aduh.

Pericoronitis

pathogenesis

pathogenesis

Here a video to explain what is periconotis.

Pericoronitis membuatkan gusi disekeliling gigi bongsu yang baru hendak tumbuh membengkak dan kemungkinan ada “pus” disebabkan makanan yang tersekat menggalakkan lagi pertumbuhan bakteria dikawasan itu. Keadaan menjadi lebih buruk lagi jika gigi bongsu yang diatas telah tumbuh dan mengakibatkan anda menguyah gusi yang telah bengkak itu sewaktu anda makan. Kalau tak kunyah pun rasa sakit, cuba bayangkan kalau anda berdegil jugak nak makan.haih. double the pain.

Tak ingat kali ke berapa dah sakit ni recurr. Tapi yang pastinya ia akan berulang sampai la gigi bongsu tumbuh habis. Mungkin sebab terlampau excited makan bila sampai Malaysia hari tu menyebabkan trauma sekali lagi pada gusi di bahagian belakang yang telah menyebabkan saya tak mampu nak kunyah nasi pun sekarang.huhu.

“Ala kulli hal, Alhamdulillah, Allah bagi ujian rasa sakit ini untuk hapuskan dosa2 saya. Dan Allah telah nyatakan sendiri bahawa memang sifat manusia suka berkeluh kesah (surah Maarij:19). Moga Allah ampunkan dosa saya, lebih2 lagi dibulan mulia ini. (T.T) Ingatlah nikmat sihat sebelum datangnya sakit.

Bismillaahir Rohmaanir Rohiim
Dengan nama Allah, Yang Pengasih Yang Penyayang

Wa lahuu maa sakana fil laili wan nahaari
Dan bagi-Nya segala yang ada pada waktu malam dan siang

wa huwas samii-‘ul ‘aliim
dan Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui

(Quran, Surah 6 : 13)

Wa tarol jibaala tahsabuhaa jaamidataw
Dan engkau lihat gunung-gunung itu ? Kau sangka ia tetap pada tempatnya

wa hiya tamurru marros-sahaab(i)
padahal ia berjalan seperti jalannya awan

shun’alloohil-ladzii at-qona kulla syai-(in)
perbuatan Allah yang mengukuhkan segala sesuatu

innahuu khobiirum bimaa taf’aluun
sungguh, Dia Mengetahui segala yang engkau kerjakan.

(Quran, Surah 27 : 88)

Ya Allah, Wahai Yang Maha Esa

Yang Melindungi dari segala sesuatu dan tiada yang melindungi-Mu

lindungilah hamba-Mu dan putra dari hamba-Mu

dari kejahatan yang ditakutinya

dan dari kewaspadaan akan penyakit ini,

yang diadukannya kepada-Mu.

Ramadhan bulan mulia, mari kita kejar barakahnya..

August 26, 2009 - Posted by | Uncategorized

2 Comments »

  1. alhamdulillah… masa puasa sakit gigi, takde selera nak makan. inhibit condition reflex nih.
    syafakillah, dan semoga dapat banyak pengalaman baru sepanjang berada di malaysia. kadang-kadang bila duduk dengan family, banyak benda yang kita akan sedar. seperti yang kita cakap sebelum ni, ‘medan utama’ kita kat malaysia kan?
    we will get what is the best for us, wether we like it or not. He knows best.
    so, do your best there. chaiyo!! (haha.. chaiyok is so not me.)
    semoga diberkati dgn lailatul qadr. amin…
    wassalamualaikum wbt

    Comment by nadiahchem | August 26, 2009 | Reply

  2. salam mai, asha rase asha tgh menghidap penyakit yg same, right at this moment and this is my third time. hehs

    Comment by a'ishah | August 29, 2009 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: